Podstawy mixowania i masteringu

- jak nagrywać w domu i nie tylko
Awatar użytkownika
lupus
Posty: 95
Rejestracja: 22 sierpnia 2011, 23:33 - pn

Re: Podstawy mixowania i masteringu

Postautor: lupus » 26 września 2011, 12:18 - pn

wielkie dzięki! wyślę dopiero po środzie, ponieważ komputer z projektami wyjechał do stolicy, a ja aktualnie jestem w Radomiu :)

Awatar użytkownika
Jakub_Z.
Sponsor
Posty: 2960
Rejestracja: 25 kwietnia 2009, 18:12 - sob

Re: Podstawy mixowania i masteringu

Postautor: Jakub_Z. » 26 września 2011, 12:32 - pn

Dobra, odsłuchałem i w sumie powiem Ci, że nie jest źle. Jedyne problemy to trochę przeładowane niektóre częstotliwości - co w zasadzie i tak doprowadziło do przeładowania sumy no i masz efekt jaki masz :)

Tylko teraz co tu jest problemem? Cholera wie. Na Twoim miejscu powywalałbym wszystkie niepotrzebne w danym instrumencie częstotliwości. Nieważne, że akurat one nie grają - lepiej żeby ich nie było, bo jak się pojawią, to zabiorą miejsce reszcie i dupa.

Jak mixowałeś perkę? Eksportowałeś z drumsite pojedynczo wszystkie ścieżki?
Zatem:
- podetnij w blachach niskie częstotliwości, możesz tutaj nawet do 120-200Hz zjechać i nie będzie tego słychać;
- z basem jest coś nie tak na moje: nie podbijaj nic dołu, zostaw jak jest. możesz nawet wyrzucić w nim rzeczy poniżej 20, a nawet 40Hz - za wiele to nie daje, a często powoduje nieprzyjemne dudnienie i przester. i zapnij na nim inną kompresję - ja zawsze używam FLCompressora stockowego z DAWa z presetem Drums ehehehe :E Potem ewentualnie ściszam na mixerze.
- nie podbijałeś przypadkiem w gitarach za bardzo pasma rzędu 136-294Hz? jak tak to zostaw je jak były, bo przy niektórych symulacjach to powoduje też lekkie dudnienie całości i takie tam. ogólnie uważaj z podbijaniem. przycinanie spoko, ale podbijanie to już w niewielkich ilościach.
- z tych chorusów wypierdol dołu dużo, szeroko poleć po niskich i nawet trochę średnich. mało tego słychać, a często takie efekty z dużą ilością reverbu psują całość.
- ano, i co dawałeś na sumie? jaki kompresor?

Tak jeszcze jedynie poradzę, żeby sprawdzać jak brzmi całość z wyłączonymi poszczególnymi elementami. Np. w trakcie słuchania wyłącz sobie chorusy i słuchaj, kto jest winowajcą tego burdelu :)

Póki co tyle, mam nadzieję, że coś z tej listy pomoże.

PS. Całkiem fajny kawałek w sumie.
Obrazek

marcin02
Posty: 45
Rejestracja: 29 czerwca 2009, 20:17 - pn

Re: Podstawy mixowania i masteringu

Postautor: marcin02 » 29 września 2011, 21:02 - czw

Siema. Mam do Ciebie Jakub pytanko. Na początku pisałeś by usuwać niepotrzebne pasma i chcę się upewnić czy to dobrze zrozumiałem bo coś mi się nie zgadza. Mam ustawione pewne brzmienie gitarki, nagrywam z tym ustawieniem a następnie wywalam prawie cały bas korektorem, tak? To jak to może wtedy brzmieć tak jak chciałem? W załączonym nagraniu gitarki mają właśnie fajny dół. Skąd on się tam wziął skoro uprzednio go wyciąłeś? :D Sprawdziłbym to sam ale akurat nie mogę nagrywać. Aha i mam jeszcze drugie pytanko odnośnie poda, zadam je od razu tutaj by nie robić kolejnego tematu. Jak mam w piecu wyjście na kolumnę to mogę go podpiąć do poda (Pod Studio Gx) i nagrywać? Wolę się upewnić czy nie uszkodzę sobie w jakiś sposób poda.
Aria Pro II Cardinal Series -> Vox V847 -> Silver Bee Overdrive -> Jet City JCA 211RC

Awatar użytkownika
Baton
Posty: 2810
Rejestracja: 25 sierpnia 2008, 21:19 - pn

Re: Podstawy mixowania i masteringu

Postautor: Baton » 29 września 2011, 21:13 - czw

No bo potem nagrywasz, robisz bas i on gra niskimi częstotliwościami, które wyciąłeś w gitarze ;)

marcin02
Posty: 45
Rejestracja: 29 czerwca 2009, 20:17 - pn

Re: Podstawy mixowania i masteringu

Postautor: marcin02 » 29 września 2011, 21:32 - czw

Czyli najniższe częstotliwości w gitarce pokrywają się z pewnymi częstotliwościami w basie więc gitara może je "przejąć", tak? Nigdy tak nie robiłem nagrywając. Dobrze, że mam basówke jeszcze w domu bo muszę to sprawdzić w praktyce. Niby kumam o co chodzi i jest to logiczne ale muszę się sam przekonać :D oo teraz mi do głowy wpadło a jak np. nie chce takiego basu w partiach gitary to co wtedy? chcę by brzmiała bardziej "sterylnie" a partia basowa mi wtedy wszystko psuje :)
Aria Pro II Cardinal Series -> Vox V847 -> Silver Bee Overdrive -> Jet City JCA 211RC

Awatar użytkownika
Jakub_Z.
Sponsor
Posty: 2960
Rejestracja: 25 kwietnia 2009, 18:12 - sob

Re: Podstawy mixowania i masteringu

Postautor: Jakub_Z. » 30 września 2011, 23:41 - pt

Sory za opóźnienie. Ale jest dokładnie tak jak Baton pisze: bas uzupełnia częstotliwości, których nie ma w gitarach i odwrotnie. Nie znaczy to jednak, że w czystych partiach i w momentach, gdzie gitara gra sama też trzeba wycinać dół - nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zostawić trochę basu. W granicach rozsądku oczywiście :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Kukielek
Posty: 1315
Rejestracja: 22 września 2008, 22:46 - pn

Re: Podstawy mixowania i masteringu

Postautor: Kukielek » 01 października 2011, 08:04 - sob

wszystko zalezy od charakteru. nie wyobrazam sobie zeby w funku bas tylko uzupelnial...

shymchack
Moderator
Posty: 3009
Rejestracja: 13 sierpnia 2008, 01:32 - śr

Re: Podstawy mixowania i masteringu

Postautor: shymchack » 01 marca 2013, 22:26 - pt

Jest ktoś w stanie uzmysłowić mi w jaki sposób dodać dynamiki gitarom w cyfrowych symulacjach? Mam na myśli problem z małą różnicą głośności między silnym strzałem, a bardzo silnym strzałem (taki efekt dławienia bym powiedział... trochę więcej siary, ale nic głośności). Ni hu-hu nie mogę tego ogarnąć. To bardzo ogranicza :/ Być może sęk tkwi w ustawieniach inputu/outputu/gainu... nie wiem czego jeszcze? Może coś leży poza symulacją wzmacniacza/kolumny?

Awatar użytkownika
.rogaty
Sponsor
Posty: 1387
Rejestracja: 15 września 2010, 16:31 - śr

Re: Podstawy mixowania i masteringu

Postautor: .rogaty » 02 marca 2013, 00:39 - sob

No, na początek spróbuj zmniejszyć czułość wejścia, bo może Ci na wejściu urządzenia (pod GX?) clipuje i stąd cała siara i brak "hedroomu". W POD-Farmie gdzieś jest, zdaje się, pierdolnik od inputu, bo w sterach urządzenia to nie wiem, nie pamiętam. Jak to nie pomoże, to sobie spróbuj polutować "tłumik" (słowo-klucz: L-pad, chyba ze 2 złote Cię wyniesie cała budowa) i wpinaj go między interfejs a gitarę. Ew. (anty)treble-bleeda sobie zrób na gale vol we wiośle i reguluj sygnał u samego źródła. Sam planuję sobie coś takiego zmontować jak już się zastanowię co ja tak naprawdę w swojej elektrowni chcę. ;)
I'm like a mushroom in this company - kept in darkness and fed with shit.

shymchack
Moderator
Posty: 3009
Rejestracja: 13 sierpnia 2008, 01:32 - śr

Re: Podstawy mixowania i masteringu

Postautor: shymchack » 02 marca 2013, 01:15 - sob

Wejscie mam na 0 w settingsach i wskaźnik pokazuje, że przy najmocniejszym uderzeniu czasem wszystkie kontrolki się świecą, ale między bardzo silnym, a silnym uderzeniem jest różnica ok. 1/3 skali, więc to chyba nie jest zły wynik.


Wróć do „Recording”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość