[A] Krótki kurs gitarowy dla początkujących

- tego nie dowiesz się z telewizji!
Awatar użytkownika
Jacek B.
ex Cooper
Posty: 7196
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 00:25 - wt

[A] Krótki kurs gitarowy dla początkujących

Postautor: Jacek B. » 20 września 2009, 11:57 - ndz

Zgodnie z obietnicą, rozpoczynam swój mały kursik gry na gitarze dla totalnie początkujących.
Kurs jest nastawiony na gitarę elektryczną i granie raczej rytmiczne.
Pytania oczywiście w komentarzach (nie odpowiadam na żadne pytania w związku z gitarą na gg, mail, pw).


Przekrojowy plan zajęć. niektóre lekcje będą krótsze, niektóre dłuższe. Ich ukazywanie się będzie uzależnione od mojego czasu, ale postaram się raz na tydzień wrzucić coś nowego.


1. Budowa gitary
2. Tabulatury
3. Ułożenie ręki na gryfie
4. Dźwięki na gryfie

5. Strojenie gitary
- flażolety naturalne
6. Proste ćwiczenia
- dociskanie strun
- ułożenie prawej ręki
- wytłumianie

7. Pierwsze akordy: a, C, E
8. Kolejne akordy: e, G, D, d, A
9. Podstawowe bicia gitarowe
10. Podstawowe techniki:
- pull off
- hammer on
- bending
- slide
- vibrato
11. Przydatne akordy
12. Riffy czyli szatan
13. Palm muting czyli tłumienie i jeszcze więcej szatana
- flażolety wyciskane
14. 3, 2, a może 1 dźwięk?
15. Oktawy
16. Poprzeczka: F, h, B
17. Wyszukiwanie akordów barre’owych
18. Inne stroje
19. Kostkowanie naprzemienne
20. Swobodne wyszukiwanie i improwizowanie dźwięków
21. Granie na siedząco i na stojąco



1. Budowa gitary

Nie ma sensu, żebym się tutaj rozpisywał, gdyż opis budowy każdego rodzaju gitary znajduje się już na forum. Zapraszam więc tutaj -> http://www.gitara-online.pl/viewtopic.php?f=39&t=912

2. Tabulatury

Tabulatura to oprócz nut podstawowy system komunikowania się z naszą gitarą.
Ja z Wami również będę się komunikował przez nie. Niestety żebyśmy zaczęli ten przewspaniały dialog, musimy się najpierw nauczyć tego języka.
Tak będzie wyglądał nasz gryf:

Obrazek

Główka, nazwy dźwięków na pustych strunach, 12 progów, 3, 5, 7, 9 12 oznaczone kropkami.
Strun na razie nie ma, ale zaraz się pojawią. Zapamiętujemy, że struny liczy się od najcieńszej.

A teraz przechodzimy do sedna sprawy, oto przykład dociśnięcia 3 strun:

Obrazek

A tak będzie wyglądał jego zapis w tabulaturze, jeżeli będziemy chcieli zagrać te 3 dźwięki jednocześnie:

Obrazek

A tak będzie wyglądał jeżeli będziemy uderzać pojedyncze struny:

Obrazek

Najpierw pierwszy próg na strunie G, później pierwszy próg na strunie e, a na koniec drugi próg na strunie H.
Jeszcze jedna rzecz, cyferka "0" oznacza pustą strunę.

Łatwe? No jasne, że łatwe :)
Trzeba sobie popróbować takie proste rzeczy napisać samemu żeby weszło do głowy.
Przy każdej lekcji zawsze będę podawał zapis tabulaturowy i rozszerzał Waszą wiedzę na ten temat.


3. Ułożenie lewej ręki

Żeby zacząć grać na gitarze, musimy odpowiednio ułożyć swoje ręce. Dzisiaj zaczniemy od lewej łapki. Przyzwyczajajmy się, że każdy próg ma przyporządkowany 1 palec, o tak:

Obrazek

A z tyłu opieramy kciuk mniej więcej na środku gryfu. Przy różnych zmianach pozycji, ułożenie kciuka będzie się zmieniać, ale dojdziemy do tego.

Obrazek


4. Dźwięki na gryfie

No niestety, trzeba się nauczyć na pamięć. Do nazywania dźwięków przyjąłem nazewnictwo polskie, czyli: A B H C Cis D Dis E F Fis G Gis. Wynika to z pewnych uwarunkowań historycznych, a mianowicie z błędu mnicha, który źle przepisał nuty. Praktycznie na całym świecie dźwięki nazywa się tak: A A#(Bb) B C Cis D Dis E F Fis G Gis.

Obrazek

No to jedziemy!

Pytania?
http://www.gitara-online.pl/viewtopic.p ... 671#p26671

Prawa autorskie zastrzeżone.
Wszelkie kopiowanie i wykorzystanie tego artykułu bez wiedzy i zgoda autora będzie karane zgodnie z prawem polskim.

Awatar użytkownika
Jacek B.
ex Cooper
Posty: 7196
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 00:25 - wt

Kurs II

Postautor: Jacek B. » 22 września 2009, 16:49 - wt

5. Strojenie gitary

Strojenie gitary prostą rzeczą nie jest. Trzeba nad tym posiedzieć, namęczyć się i napracować.
Jest wiele metod strojenia gitary, ja pokażę tą jedną podstawową i dołożę video, które powinno pomóc.

Zaczynamy.
Żeby nastroić gitarę, musimy posiadać chociaż jeden prawidłowy dźwięk do którego będziemy się odnosić. Może to być np. kamerton, mała trąbeczka przeznaczona do strojenia, pianino, klawisz itd.
Potrzebny będzie nam dźwięk A, dzięki któremu nastroimy pierwszą strunę.
Dociskamy palcem 5 próg na 1 strunie:
Obrazek
I jednocześnie używamy jednego z wymienionych wyżej gadżetów do uzyskania dźwięku A.
Na początku na pewno nie będzie lekko, ale trzeba walczyć ;)

Gdy już uda nam się nastroić pierwszą strunę, dociskamy 5 próg struny drugiej i porównujemy go z pierwszą pustą struną, o tak:
Obrazek

Następnie dociskamy 4 próg na 3 strunie i porównujemy go z pustą 2 struną:
Obrazek

Następnie porównujemy 5 próg 4 struny z pustą 3 struną:
Obrazek

Następnie porównujemy 5 próg 5 struny z pustą struną 4:
Obrazek

A na koniec 5 próg 6 struny porównujemy ze struną 5:
Obrazek

Jeżeli poznaliście dźwięki a gryfie, instrukcja ta wyda Wam się całkowicie prosta i logiczna :)

Na początek, żeby usprawnić strojenie przez Was gitar, nagrałem filmik, w którym możecie posłuchać pojedynczych strun i do nich nastroić swoją gitarę:
http://www.youtube.com/watch?v=j8sKPDpHoB0



Flażolety naturalne

Zaczniemy od wyjaśnienia co to jest flażolet.
Flażolet to dźwięk wydobyty dzięki specjalnej technice, która pozwala na uzyskanie jednego z alikwotów struny. Teraz co to są te alikwoty? :D Alikwoty to najmniejsze części dźwięku i każdy z nich ma ich 16. Nie będę się w to zagłębiał, każdy ma dostęp do google. A jak nie ma, to mu prześlę kopię jakiegoś artykułu mailem ;)
Co zrobić, żeby zagrać ten czarodziejski flażolet? Musimy jednocześnie przy uderzeniu struny, stłumić ją lewą ręką.

Flażolety uzyskujemy na 5, 7, 12, 19 i 24 progu.
Jeżeli się uprzemy, damy radę również na 3, 4 i 9.

Flażolety można bardzo fajnie wykorzystać, stworzyć ciekawe harmonie, a niektórzy potrafią z nich ułożyć nawet całe kawałki.

Mała podpowiedź. Flażolety robi się najłatwiej blisko progu.


6. Proste ćwiczenia.


Nadszedł czas, by powoli zacząć używać swoich łapek do szarpania strun.
Ale zanim to nastąpi, musimy się dokładnie nauczyć, jak używać naszych obydwu kończyn.

Lewa ręka

Najważniejsza zasada, obowiązująca zarówno dla lewej i prawej ręki, to loooooz.
Nie spinamy rąk, muszą być luźne, zrelaksowane, jeżeli podczas ćwiczeń odczuwamy ból, zmęczenie mięśni, natychmiast przerywamy. Przeciążenie ręki jest niewskazane, a wręcz szkodliwe!

Układając palce na podstrunnicy musimy pamiętać, że muszą być one do niej prostopadłe:
Obrazek

A nie położone:
Obrazek

Przyciskając strunę sprawdzamy, czy nie haczymy paluchem o pozostałe dwie struny.
Dobrze dociśnięta struna powinna wydawać czysty dźwięk, bez żadnych szmerów, trzasków i pierdów. Musimy odnaleźć odpowiednią siłę nacisku, które zapewni to czyste brzmienie naszemu instrumentowi. Wymaga to ćwiczeń i będzie boleć :twisted:

Pamiętajcie, prawidłowe przyzwyczajenia pozwolą uniknąć olbrzymich błędów w przyszłości.

Prawa ręka:
Ta sama zasada, loooooz. Nie spinamy się, nie napinamy wszystkich mięśni.
Pamiętajcie, gramy nadgarstkiem, nie przedramieniem! Przedramię może nam pomóc, ale nie atakujemy strun całą ręką. To nadgarstek nadaje ruch. Podobnież nie atakujemy strun tylko i wyłącznie palcami. One mogą pomóc w ataku owszem, ale 70 – 80 procent ruchu to nadgarstek. Przy szybkich solówkach pracujemy również w dużej mierze palcami, ale cały czas pamiętamy o nadgarstku.

Ułożenie kostki

Jako że jest to kurs na gitarę elektryczną, gramy kostką.
Powinna ona być lekko pod skosem względem struny:
Obrazek
Gramy czubkiem kostki.

Ale sprawdźcie również co się dzieje gdy kostka jest równolegle względem struny:
Obrazek
albo gdy jej kąt jest duży. Brzmienie się zmienia, równolegle uderzenia naprzemienne są praktycznie takie same, brzmią bardziej delikatnie. Jeżeli zwiększymy kąt, uderzenia naprzemienne są inne, gitara brzmi agresywniej.

Dwie pozycje prawej ręki, z rozłożonymi palcami:
Obrazek

I ze ściśniętymi:
Obrazek

Która lepsza? Pojęcia nie mam :) Grajcie jak Wam wygodniej :)


Proste ćwiczenia:
1.
Obrazek
Przegrywamy cały gryf kostkując z góry, następnie robimy to samo, kostkując od dołu.
MP3: http://dalecooper.wrzuta.pl/audio/2MDewOOtTKx/1234

2.
Obrazek
To samo co wyżej.
MP3: http://dalecooper.wrzuta.pl/audio/3C1NVq4bAtr/1423

3.
Obrazek
Prosta melodyjka, przez wszystkich chyba znana :>
MP3: http://dalecooper.wrzuta.pl/audio/aFpPcGXME8p/mi


Wytłumianie.
Jak już pewnie zauważyliście, podczas grania pojawiają się jakieś niechciane dźwięki, pierdy, piski itp. Na początku to nic dziwnego. Jednak z czasem trzeba eliminować niechciane smrody. Robimy to za pomocą prawej i lewej ręki.
Lewa łapka, a właściwie paluchy, mogą podczas grania wytłumiać struny na których nie gramy, lekko przesuwając go do góry żeby dotknął to brzęczącą strunę. To samo może robić prawa ręka, z tym że na mostku. Wszystko to wymaga wprawy i doświadczenia, ale pamiętajcie o technikach wytłumiania, miejcie świadomość że istnieją i starajcie się ich używać, aż w końcu staną się rutyną.

Pozdrawiam!

DC


Prawa autorskie zastrzeżone.
Wszelkie kopiowanie i wykorzystanie tego artykułu bez wiedzy i zgoda autora będzie karane zgodnie z prawem polskim.

Awatar użytkownika
Jacek B.
ex Cooper
Posty: 7196
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 00:25 - wt

Re: [A] Krótki kurs gitarowy dla początkujących

Postautor: Jacek B. » 30 września 2009, 17:42 - śr

7. Pierwsze akordy

No i powoli będziemy przechodzić już do grania.
Wiecie już jak ułożyć prawą i lewą łapkę, wiecie że trzeba uważać na różne pierdy i nieprzewidziane zjawiska. Ale dopiero teraz zaczniemy grać coś „sensowniejszego”.

Zaczniemy od najprostszych akordów. Nie będę tu wchodził w szczegóły muzyczne, z czego się składa akord i tak dalej. W tym kursie będziemy się uczyć grać, a nie teoretyzować.
Podstawy z teorii muzyki są ogólnodostępne w google i tam właśnie zapraszam jeśli chcecie je poznać. Tyle tytułem wstępu.

Pokazywałem Wam już, że każdy palec ma swój próg. Dzisiaj nadamy też paluchom cyferki.
Żeby łatwiej przedstawić Wam wygląd akordów, będę je obrazował zarówno na gryfie, w tabulaturze jak i na żywo.

Tak będziemy szyfrować palce:

Obrazek

Pierwszy akord, który poznamy to a-moll.
Wygląda on tak:

Obrazek


Pamiętajcie o odpowiednim ułożeniu paluchów, musza być prostopadłe do podstrunnicy.
Ważne jest tez, żeby dźwięk po uderzeniu w struny był czysty, niestłumiony.

Obrazek

Ważne pytanie, czy uderzamy we wszystkie 6 strun? Teoretycznie możemy, ale 6 struna brzmi najniżej i będzie dominowała nad pozostałymi. Stąd moja propozycja, żeby przy akordzie a-moll używać tylko pięciu pierwszych strun.

Obrazek

a-moll:
Obrazek

Przyzwyczajenie swojej łapki do ułożenia na gryfie zajmie trochę czasu. Palce będą boleć, a nadgarstek będzie mówił: „Do widzenia!”. Ale ważne jest, żeby się nie poddawać i ćwiczyć.
Na pewno pojawią się pęcherze i otarcia na opuszkach. To również trzeba znieść, po 2 – 3 tygodniach skóra stwardnieje i nie będzie problemu z łapaniem akordów i gorącego kubka ;)


Następny akord to C – dur:

Obrazek

Podobnie jak przy a-moll, proponuję uderzać tylko 5 pierwszych strun.

Obrazek

Różni się od a-moll tylko jednym paluchem, mianowicie serdecznym, a u nas kryje się on pod cyferką ‘3’.

Obrazek

I właśnie dlatego zaczniemy proste zmiany akordów właśnie od tych dwóch akordów.
Na początek proponuję przy każdej zmianie, robić jedno czyste uderzenie, o tak:

http://dalecooper.wrzuta.pl/audio/06XYqCOl4wh/a-c

Gdy już sprawnie uda nam się zmienić te dwa akordy, możemy przejść do prostego bicia:
dół dół góra góra dół (zmiana akordu) dół dół góra góra dół
Tak to będzie wygląda w tabulaturze:

Obrazek

A tak ma brzmieć:

http://dalecooper.wrzuta.pl/audio/7mm1pgjoCKJ/a-cszybko

Trzecim i ostatnim dzisiaj akordem jaki poznamy, będzie E-dur.

Obrazek

Ułożenie palców jest identyczne jak przy akordzie a-moll, tylko wszystkie musimy przenieść strunę „wyżej”.

Do akordu E-dur używamy wszystkich strun:

Obrazek

E-dur:
Obrazek

Ćwiczenia takie same jak wcześniej, proste przejścia akordów:
a-moll :: E-dur :: a-moll :: E dur
Najpierw pojedyncze uderzenia, później przechodzimy do poznanego już bicia.

Kolejnym ćwiczeniem będzie przejście z C-dur na E-dur.
Używając poznanego wcześniej bicia, będziemy walczyć z takim prostym układem akordów:

a-moll :: C-dur :: E-dur :: E-dur

http://dalecooper.wrzuta.pl/audio/7P5Gl ... a-ceszybko

To tyle na dzisiaj. Czeka Was sporo pracy z tym akordami, także kolejna lekcje ukaże się najwcześniej za tydzień, a nawet później. Początkujący powinni trenować minimum godzinę dziennie, żeby cokolwiek z tego było. Pamiętajcie jednak, żeby się nie przetrenować!

Pozdrawiam!

DC


Prawa autorskie zastrzeżone.
Wszelkie kopiowanie i wykorzystanie tego artykułu bez wiedzy i zgoda autora będzie karane zgodnie z prawem polskim.

Awatar użytkownika
Jacek B.
ex Cooper
Posty: 7196
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 00:25 - wt

Kurs 8

Postautor: Jacek B. » 19 października 2009, 15:01 - pn

8. Akordy e, G, D, d, A

Mam nadzieje, że przetrenowaliście solidnie poznane na poprzedniej lekcji akordy, bo dzisiaj przechodzimy do następnych. Niektóre z nich będą łatwiejsze, niektóre trudniejsze, ale trzeba je ćwiczyć tak samo solidnie i uparcie.
Wasze opuszki powinny być już po pierwszych pęcherzach no i ich twardość jest już raczej odpowiednia. Cały czas przypominam, że ból to zjawisko powszechne w graniu na gitarze i pamiętajcie, jeżeli boli należy przestać i chwilę odpocząć.

Ale dosyć tych pogaduszek, zabieramy się za lekcję.


e-moll


Podstawowe ułożenie palców do tego akordu:
Obrazek
Jednak wraz z upływem czasu stwierdziłem, że to dość niewygodne i łapię e-moll w ten sposób:
Obrazek

Tak wygląda jego zapis w tabulaturze:
Obrazek

A tak w piśmie obrazkowym:
Obrazek

Pozostawiam Wam wolną rękę w uchwyceniu tego akordu ;)

Kolejny akord to G-dur. Niestety będzie on wymagał od Was trochę więcej gimnastyki niż dotąd poznane akordy.

Wygląda on tak:
Obrazek

Ewentualnie możemy pominąć jeden paluch i łapać akord G-dur w ten sposób:
Obrazek

Tab:
1.
Obrazek
2.
Obrazek
Obrazek:
1.
Obrazek
2.
Obrazek

D-dur
i tylko jedna opcja jak na razie:
Obrazek

Tab:
Obrazek
Obrazek:
Obrazek


d-moll

Obrazek

Tab:
Obrazek

Obrazek:
Obrazek

Na koniec A-dur, tu również proponuję dwie możliwości uchwycenia:
Standardowo:
Obrazek
Albo po „mojemu”:
Obrazek

Druga opcja przyzwyczaja do łapania akordów barre'owych, które pojawią się później.

Tab:
Obrazek

Obrazek:
Obrazek

I to tyle na dzisiaj niestety. Nie będę przedstawiał mp3 ze zmianami akordów bo wyglądają one identycznie ja te z poprzedniej lekcji. Moje propozycje zmian akordów:

a-moll::C-dur::D-dur::E-dur

e-moll::C-dur::a-moll::D-dur

E-dur::G-dur::D-dur::C-dur

a-moll::G-dur::e-moll::D-dur

d-moll::a-moll::E-dur::a-moll

A-dur::C-dur::G-dur::E-dur

Do roboty!

DC

Prawa autorskie zastrzeżone.
Wszelkie kopiowanie i wykorzystanie tego artykułu bez wiedzy i zgoda autora będzie karane zgodnie z prawem polskim.

Awatar użytkownika
Jacek B.
ex Cooper
Posty: 7196
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 00:25 - wt

Re: [A] Krótki kurs gitarowy dla początkujących

Postautor: Jacek B. » 13 listopada 2009, 11:06 - pt

9. Podstawowe bicia gitarowe.

Temat dla mnie bardzo ciężki gdyż nie za bardzo wiem jak mam go przedstawić.
Zastanawiam się nad nim już od około tygodnia i dalej właściwie nie wiem co mam napisać.
Najlepiej będzie, jeśli zacznę tak jak pani z polskiego przykazała, czyli od krótkiego wstępu do tematu.

Co to jest bicie gitarowe?
Bicie gitarowe to sposób artykulacji naszej prawej ręki podczas grania akordów.
W zależności od granego utworu może być szybki, wolny, delikatny, mocny, urywany i jeszcze milion innych określeń. A czemu to wszystko służy? Mianowicie ma pokazać nastrój utworu. Im bicie szybsze i energiczniejsze, tym kawałek wydaje nam się bardziej skoczny. Jeżeli rwiemy bicie w dziwny sposób, utwór staje się nerwowy. Jeżeli przechodzimy z delikatnych uderzeń do mocnych, to stopniujemy emocje numeru.

Jak się tego nauczyć?
W tym właśnie momencie wyjdzie, czy słyszymy i czy mamy poczucie rytmu.
Owszem, można nauczyć się góra – dół – dół – góra – dół, ale nic z tego nie będzie.
Kompletnie nic. Jeżeli zabraknie nam słuchu, nie będziemy w stanie dopasować bicia do utworu, ciężko nam będzie dołączyć do już grających osób, ciężko będzie wbić się w rytm.

Od czegoś jednak musimy zacząć. Na początek będzie to analiza utworu.
Musimy znać akordy z jakich zbudowany jest utwór, wyczuć moment kiedy się zmieniają oraz usłyszeć kiedy uderzenia są w dół, a kiedy w górę.
I zapomniałem o najważniejszej chyba sprawie.
Każdy utwór można zagrać na tysiąc różnych sposobów! Nie ma z góry ustalonej wersji zagrania jakiegoś bicia, możemy je modyfikować, ulepszać, dodawać ozdobniki i dopasować je do naszych pomysłów i możliwości.

Zmiany bicia na przykładzie „Jest Super” zespołu T_Love:
http://dalecooper.wrzuta.pl/audio/69OhI ... jest_super

W przykładzie wyżej pokazałem kilka sposobów na zagranie tej samej piosenki.

1. Bicie podstawowe: dół dół góra dół dół góra dół dół góra
+ ozdobnik na koniec.

2. Akcent
Do bicia podstawowego dołożyłem akcent na drugie uderzenie.

3. Wytłumienie
Drugie i trzecie uderzenie jest wytłumione.

4. Najprostsze bicie: dół góra dół góra

5. Bicie pokombinowane z różnymi ozdobnikami na koniec.


Na początku próbujcie grać wolniej, ale trzymajcie rytm utworu, czyli zmieniajcie akordy w odpowiednich miejscach.

Do nauki polecam:

Nirvana – Polly (zwrotka: E G D C)
The Cranberries – Zombie (e C G D)
T-Love – Jest Super (e C a D)
Hey – Teksański (zwrotka: D G A, refren: G A D)
Elektryczne Gitary – Włosy (a C D E)

i wiele innych, do których dotrzecie już sami ;)


Podsumowując:

- analizujemy kawałek
- poznajemy akordy
- znajdujemy moment, kiedy akordy się zmieniają
- rozróżniamy uderzenia w dół i w górę
- gramy!

Powodzenia!


DC

Prawa autorskie zastrzeżone.
Wszelkie kopiowanie i wykorzystanie tego artykułu bez wiedzy i zgoda autora będzie karane zgodnie z prawem polskim.


Wróć do „Artykuły”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość