[A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

- tego nie dowiesz się z telewizji!
Awatar użytkownika
Jacek B.
ex Cooper
Posty: 7196
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 00:25 - wt

[A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

Postautor: Jacek B. » 05 października 2008, 17:47 - ndz

Artykuł ten skierowany jest przede wszystkim do początkujących, którzy wchodzą dopiero w magiczny świat gitary. Gorąco zapraszam, w imieniu swoim i autora, do zapoznania się z nim.
Jesli już wiecie jak zbudowana jest gitara zapraszamy do lektury, jeśli jednak jesteście mniej uświadomieni zacznijcie od tego: http://www.gitara-online.pl/viewtopic.php?f=39&t=912

DC

1. Jakie Drewno?

Więc od tego powinno się zacząć wybór wiosła. Poniżej wystukane są najczęściej spotykane rodzaje drewna stosowanego przy konstrukcjach gitar elektrycznych.

[DREWNO] [BRZMIENIE] [CIĘŻAR] [DO CZEGO?]

mahoń - mięsiste, tłuste - ciężkie - korpusy, gryfy
olcha - jasne - lekkie - korpusy, gryfy
klon - dynamiczne, zwarte - średni/ciężki - podstrunnice, nakładki, korpusy
jesion bagienny - suche, podkreślona góra - bardzo lekkie - korpusy
palisander - ciepłe, miękkie - ciężkie - podstrunnice, usztywnienia, rzadziej korpusy
nato - odmiana mahoniu - kupa
agathis -uwypuklone średnie pasmo - średni - korpusy
lipa - jasne - lekkie -korpusy, gryfy
SKLEJKA LAMINOWANA (laminat) - omijać szerokim łukiem!

UWAGA!
Jeśli macie zamiar kupić wiosło ze sklejki laminowanej, albo jakiegoś innego wymysłu z kosmosu, lepiej nic nie kupujcie :]

Generalnie od drewna zależy brzmienie instrumentu - głównie z materiału jaki jest użyty do budowy korpusu. Każde w/w drewno zabrzmi przyzwoicie z wyjątkiem nato. Agathis jest drewnem o ciężkiej charakterystyce brzmienia. Większość gitarzystów nie poleca tego drewna ze względu na bardzo ciężki proces uzyskania zadowalającego brzmienia, więc początkujący gitarmeni nie powinni bawić się w kupno gitarki z tego drewna. Szczerze odradzam agathis początkującym 'wiosłowcom', jak i nato, które nie brzmi w ogóle. Reszta wymienionych rodzajów drewna jest ok.

2. Jaka konstrukcja?

- Bolt-on - gryf przykręcany do korpusu wiosła
- Set-in - gryf wklejany
- Neck-thru-body - gryf przechodzi przez całą długość korpusu

Różnica w konstrukcji gitary odczuwalna jest z reguły w sustainie. Sustain, to krótko mówiąc długość wybrzmiewania dźwięku. Jest ona adekwatna do kolejności podanych konstrukcji.

Co lepsze?

Każda konstrukcja charakteryzuje się innymi walorami brzmieniowymi, nie ma lepszych, czy gorszych. Najbardziej zaawansowaną jest ostatnia z wymienionych, co za tym idzie najdroższa i ciężko spotykana w gitarach do 1000 złotych. Z drugiej strony, gitary z gryfem przykręcanym natomiast łatwiej jest naprawić w przypadku uszkodzenia mechanicznego. W tym przypadku nie ma złotego środka.

3. Jaki mostek?

Upraszczając mostki dzielimy na:

STAŁE

Dla początkujących gitarzystów ten typ mostka jest najwygodniejszy w obsłudze i użytkowaniu gitary. Mostki tego typu nie wymagają praktycznie żadnej regulacji. Można na nie zakładać dowolnej grubości struny, bez regulowania osprzętu. Można przestrajać gitarę w zależności od humoru i zachcianek. Należy tylko zwracać w takim przypadku uwagę na odkształcanie się gryfu.

JEDNOSTRONNE TREMOLO

W tym typie mostka możliwa jest zabawa wajchą w jedną stronę - 'do gryfu'. Podczas takiej zabawy mostki tremolo nie trzymają stroju gitarki, co jest wielkim utrudnieniem i minusem. W mostkach tego typu trzeba też co jakiś czas ustawiać menzurę, co początkującym gitarzystom sprawi niesamowity problem. Mostek jest przymocowany do korpusu z reguły przez dwie śruby, a jego ustawienie względem korpusu reguluje się za pomocą sprężyn usytuowanych z tyłu gitarki. Tu trzeba już trochę się pobawić, ale prawidłowe ustawienie mostka utrzymuje się nawet przez kilka zmian strun.

DWUSTRONNE TREMOLO

Ten typ mostka odradzałbym każdemu raczkującemu gitarzyście. Mostek ten ma bardzo skomplikowaną konstrukcję, której opisywał nie będę, ponieważ nie o tym chciałem napisać. Mostkiem tym można bawić się generalnie jak się podoba, ale ustawienie go do stanu użyteczności pod własną rękę łącznie z ustawieniem menzury zajmuje czasem nawet kilka godzin. Początkujący powinni odstawić ten mostek na bok, i zainteresować się nim po kilku latach grania. Z resztą w gitarach do 1500 zeta zazwyczaj mostki tego typu nadają się na śmietnik, gdyż są wykonane z materiału wątpliwej jakości.

4. Jakie pickupy (przystawki, przetworniki)?

Wyróżniamy dwa rodzaje przetworników - single coil i humbucker.

'Przetworniki pojedyncze (single-coil) to klasyczne gitarowe przystawki elektromagentyczne zamieniające drgania strun na sygnał elektryczny. Generują ciepły oldschoolowy, bluesowo-jazzowy sound. Są jednak bardziej wrażliwe na zakłócenia i sprzężenia ze wzmacniaczem. ' - (źródło: http://www.shop.mayones.com)

'Podwójne przetworniki, tzw. humbuckery (HB), zbudowane z dwóch przeciwnie spolaryzowanych do siebie cewek. Pickupy o zdecydowanie 'rockowym charakterze'. Dysponują większym sygnałem wyjściowym niż klasyczne jednocewkowe single. Charakteryzują się także małą emisją szumów...' - (źródło: http://www.shop.mayones.com)

W zależności jaką muzykę chcesz grać, masz do wyboru te dwa rodzaje przetworników. Krótko - do muzyki lżejszej i rockowej - single, do ciężkiej metalowej - humbuckery (choć nie jest to reguła ;-)).
Możesz się spotkać również z przetwornikami aktywnymi (zasilanymi baterią), ale nie w tym przedziale cenowym. Można się natknąć również na przetworniki humbucker z rozłączanymi cewkami, ale to bajka nie z tej półki raczej.
Z reguły w tanich modelach wioseł, montowane są przetworniki bezfirmowe, których jakość jest raczej niezadowalająca - można je kiedyś wymienić, prawda? Można także spotkać przystawki renomowanych marek, takich jak np EMG, co jest raczej rzadkością, ale coraz częściej spotykaną

Jaki najczęstszy układ przetworników możesz spotkać w gitarach:
H - humbucker
S - single coil

H
H - H
H - S - H
H - S - S
S - S - S

Można spotkać jeszcze inne kombinacje, ale te są najczęściej wciskane do wioseł.

5. Jakich producentów gitar nie powinienem brać pod uwagę ze względu na beznadziejną jakość wykonania? (modele do 1000 złotych)

- Skyway
- J&D
- Cruiser
- Sounder
- Tenson
- Weinberger
- Ever Play

http://www.gitara-online.pl/viewtopic.php?f=8&t=87

Oczywiście wiosła tych producentów spokojnie mogą służyć początkującym gitarzystom w celach ćwiczebnych, jeśli tylko są wykonane z litego drewna, a nie jakiejś sklejki, choć z reguły można znaleźć coś bardziej interesującego.

Lista będzie powiększana, jak tylko natknę się na kolejną firmę produkującą zabawki na ścianę.

Należy także zwracać uwagę na Epiphone i Cort, gdyż pomimo dobrych opinii łatwo trafić na bubel, szczególnie przy Cortach. Epiphony im starsze tym lepsze :)

6. Na jakich producentów gitar mogę liczyć, jeśli szukam gitary taniej i jednocześnie dobrze brzmiącej oraz solidnej? (do 1000 złotych)


- Yamaha (najlepszy stosunek cena/jakość - szczególnie na rynku wtórnym)
- Cort (należy uważać, bo nie wszystkie grają, to takie niby ibanezy, aczkolwiek na pewno lepsze od serii GiO ibaneza))
- Washburn (wystrzegamy się starszych Washburnów - lata '90 były takimse okresem tej firmy)
- Flame (raczej używane modele)
- Epiphone (należy uważać, bo można trafić na bubel, starsze koreańskie modele królują w jakości i brzmieniu)
- Squier (to już zależy jaki, ale czasem można dorwać dobrą, starszą używkę z Korei))
- Schecter (ostatnio robią porządne wiosła w przedziale do 1000 złotych)
- Dean (ostatnio bardzo dobre gitary w niskim pułapie cenowym, ale należy uwazac na wczesne azjatyckie produkcje)


Oczywiście wiele innych, a powyższe są podane jedynie jako propozycje, które nota bene są najczęściej kupowane w tym przedziale cenowym. Zapraszamy do lektury forum.

Humans_agony

Drobne poprawki - DC i Xtp

UWAGA!
Jeżeli po przeczytaniu tego tematu, dalej masz pytania dotyczące zakupu gitary elektrycznej, zapraszamy do zadawania pytań, postaramy się pomóc!
KLIK!

greg_piotrovsky
Posty: 4
Rejestracja: 28 listopada 2016, 14:15 - pn

Re: [A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

Postautor: greg_piotrovsky » 28 listopada 2016, 15:50 - pn

Ciekawy artykuł, natomiast chciałbym poruszyć popularny ostatnimi czasy temat drewna w gitarze elektrycznej. Zwłaszcza, że Jacek B. wymienił drewno jako pierwszy element decydujący o wyborze gitary.

Istnieją bowiem trzy grupy osób mających odmienne poglądy na to, jak rodzaj użytego drewna do wykonania korpusu czy gryfu ma wpływ na brzmienie gitary.

1. Osoby, które uważają, że drewno jest podstawowym elementem mającym wplyw na brzmienie,
2. Osoby, które uważąją, że drewno nie ma praktycznie żadnego słyszalnego wpływu na brzmienie gitary,
3. Pozostali, którzy nie są pewni lub nie przywiązują do tego wagi.

Ja osobiście należę do grupy 2 i postaram się krótko wyjaśnić dlaczego.
Na wstępie zaznaczam, że chodzi tutaj wyłącznie o gitary elektryczne solid body. Sprawa ma się inaczej w gitarach semi hollow, hollow czy elektroakustykach.

Dźwięk w gitarze elektrycznej powstaje w wyniku indukcji elektromagnetycznej zachodzącej w przystawce/pickupie pod wpływem drgania metalowych strun. Drganie strun jest falą poprzeczną, natomiast dźwięk, który słyszymy jest falą podłużną. Nie chcę przynudzać, ponieważ wiem, że większość gitarzystów mniej więcej zna tą zasadę a pozostali mogą łatwo dokształcić się w sieci. Oczywiście gitara elektryczna posiada również (cichsze od akustycznej) brzmienie akustyczne. Jest ono jednak odmienne od brzmienia, które uzyskujemy w przetworniku i ktore to później wędruje do naszego efektu/pieca itp.

Wspominam o brzmieniu akustycznym gitary elektrycznej, ponieważ moim zdaniem ono, obok powtarzanych przez producentów (i nieświadomych gitarzystów) mitów, jest głównym sprawcą przekonania, że drewno ma wpływ na brzmienie gitary.

Natomiast to jak powstaje dźwięk gitary elektrycznej, z punktu widzenia fizyki i elektroniki wyklucza wpływ rodzaju drewna na brzmienie gitary.
Co więcej, istnieją:
- rzetelne, naukowe badania dokumentujące brak wpływu drewna korpusu na elektryczne brzmienie gitary elektrycznej
(na przykład: http://stormriders.com/guitar/telecaste ... r_wood.pdf czy http://www.guitarsite.com/news/music_ne ... th-busted/)
- podwójne ślepe testy A/B wskazujące, że gitarzyści statystycznie zgadują ok. 50% próbek (czyli właśnie zgadują a nie słyszą)
(na przykład: https://www.youtube.com/watch?v=DyZcV8zlcSI co ciekawe, autor tego nagrania pierwotnie myślał, że drewno ma wpływ na brzmienie gitary ale po tych testach zmienił zdanie).

Aby taki test był wiarygodny, nalezy wziąć dwa identyczne korpusy gitary wykonane z różnego materiału a następnie uzbroić je w ten sam przetwornik (nie taki sam a ten sam), te same potencjometry, struny, gryf... jedyne co ma się zmieniać to body. Należy też oczywiście zachować taką samą dokładnie odległość strun od przetwornika itd. Wykonując takie przekładki nagrywamy kilka razy gitarę, mieszamy próbki i dajemy je do rozpoznania innym gitarzystom. Dla zwiększenia próby można przekładki dokonać kilka razy. Wszystkie testy 'pokazujące', że jedna gitara gra inaczej niż druga, gdzie zmiennych czynników jest więcej, należy od razu odrzucić jako źle wykonane.

Można wykonać samemu nieco inny, krótki test. Będzie potrzebna do tego gitara ;) i sprzęt do nagrywania (najlepiej interfejs i komputer).

Bierzemy gitarę elektryczną, zawieszamy ją na pasku na szyi, stajemy, pochylamy się do przodu aby gitara sobie mogła swobodnie wisieć i szarpiemy akord (najlepiej same puste struny).
Następnie prostujemy się i trzymamy gitarę, jak przy normalnej grze i powtarzamy ten sam akord. Słuychać wyraźnie, że nasz brzuszek lekko przytłumil drewienko w gitarze, straciliśmy sustain itp.
Polecam również kolejną próbę - bierzemy gitarę i dotykamy czubkiem główki gitary do czegoś rezonującego, np. do pustej szafy albo drzwi.
Za każdym razem słyszymy AKUSTYCZNIE inny sound, ponieważ gitara wraz z szafą (lub naszym brzuchem) zaczyna tworzyć całość. Teraz polecam powtórzyć wszystkie te próby z gitarą podłączoną do komputera - nagrajcie je i podczas odsłuchu szczerze przyznajcie czy jest różnica w brzmieniu! (najlepiej niech ktoś za nas je odtwarza z komputera). Można próbować też doklejać do gitary klocki z różnego drewna i porównywać - są bardziej odważni, którzy zdecydowali się odcinać body gitary wyrzynarką kawałek po kawałku i sprawdzać czy coś się zmienia:
https://www.youtube.com/watch?v=4cZdGM0TEHQ

Dlaczego zatem ludzie 'słyszą' różnicę? Po pierwsze, dlatego, że część brzmienia, które słyszymy dochodzi do naszych uszu akustycznie z gitary.. a akustyczne brzmienie może być inne. Natomiast na nagraniu różnica znika.
Po drugie, jest to też bardzo ciekawy przypadek z dziedziny psychoakustyki. Słyszymy różnicę, bo chcemy ją usłyszeć, podczas gdy nasz mózg nas oszukuje i już po ułamku sekundy nie pamiętamy dokładnie tego, co przed chwilą usłyszeliśmy. Występuje tzw. efekt potwierdzenia.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_potwierdzenia
Zauważcie, że zazwyczaj postrzegamy drewno ciemniejsze jako ciemniej brzmiące (np. klon vs mahoń). Podobne historie czytamy na forach Audiovoodoo ;)

Jak to jest zatem, że jedna gitara brzmi inaczej niż druga?
Na brzmienie gitary mają wpływ następujące czynniki:
- rodzaj gitary (konfiguracja pickupów, menzura itp)
- rodzaj przetworników
- dokładość montażu gitary (droższe będą bardziej powtarzalne niż krzywo poklejone, tanie chińczyki)
i co ważne:
- tolerancja elementów elektronicznych.
Otóż, każdy element elektroniczny produkowany jest z pewną tolerancją jego parametrów, takich jak rezystancja czy indukcyjność.
Dwa pickupy tego samego producenta nieco się od siebie różnią właściwościami elektrycznymi. Tak samo potencjometry głośności czy tonu a także elementy zastosowane do regulacji tonu. Te drobne różnice, gdy je posumujemy, przekładają się na finalne brzmienie gitary.
Co do tolerancji elementów, zachęcam np. do lektury:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Szereg_warto%C5%9Bci

Jeżeli już jesteśmy przy tolerancji elementów to wypada również wspomnieć, że właśnie na cenę finalną gitary może mieć wpływ to, jakiej jakości elementów używa producent (jak starannie są one dobierane).

Zazwyczaj też producenci wybierają droższe (rzadsze, egzotyczne lub po prostu ładniejsze i wyselekcjonowane) drewno dla droższych gitar ale razem z wyborem drewna idą w parze również inne elementy tak aby nie dopinać kwiatka do korzucha ;) Dlatego gitara droższa gra lepiej niż tańsza - nie z powodu drewna ale z powodu precyzji i jakości innych elementów.

Czy zatem ma znaczenie jakie drewno wybierzemy? Tak i nie.
Napisałem, że zazwyczaj z tanim drewnem idą w parze tanie elementy. Tak to wygląda też ze sklejką/laminatem/płytą wiórową itp. Można skonstruować dobrze brzmiącą gitarę nawet z klapy od sedesu, jednak nikt, chociażby ze względów estetycznych, tego nie robi
(w zasadzie to robią ale 'dla jaj', również ze skrzynki po browarze).
Prawda jest taka, że na przykład dobra sklejka (nie płyta wiórowa czy papier) to całkiem dobry materiał na konstrukcję, ponieważ jest bardzo stabilna i nie ulega zniekształceniom pod wpływem zmian temperatury/wilgoci - a zniekształceń nie chcemy, ponieważ gitara będzie się rozstrajać, gryf wykrzywiać itd. Ponieważ jednak sklejka jest relatywnie tania to nie pakuje się jej do drogich gitar.
Przy okazji, sklejka zazwyczaj to nie to samo co płyta wiórowa laminowana więc określenie 'laminat' nieco deprecjonuje porządną sklejkę.
https://lmgtfy.com/?t=i&q=sklejka+brzozowa
https://lmgtfy.com/?t=i&q=p%C5%82yta+laminat

Wybierając gitarę, należy patrzeć na zastosowane przetworniki i precyzję wykonania, jakość elementów mechanicznych (mostek, klucze). Wiadomo, że wszystko można zmienić ale zawsze jest to jakiś dodatkowy wydatek. Jeżeli natomiast chodzi o drewno to o ile gitara nam się podoba i dobrze leży w dłoni, ma odpowiedni ciężar (jedni wolą ciężką, inni lekką) a także (albo nawet PRZEDE WSZYTKIM) dobrze brzmi to bierzmy ją! Nie należy patrzeć tylko na gitary klonowe, jeśli oczekujemy jasnego brzemienia czy na mahoniowe gdy oczekujemy ciemnego! Musi po prostu dobrze brzmieć, wyglądać i być wygodna.

Pamiętajcie - sound to nie tylko gitara ale też to, do czego ją wpinamy a także, co bardzo ważne, łapa i technika. Czy słysząc pierwszy raz fenomenalnego gitarzystę słyszymy, że gra na gitarze z jesionu bagiennego czy raczej doceniamy jego technikę?

Awatar użytkownika
Jacek B.
ex Cooper
Posty: 7196
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 00:25 - wt

Re: [A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

Postautor: Jacek B. » 28 listopada 2016, 20:51 - pn

greg_piotrovsky pisze:Ciekawy artykuł, natomiast chciałbym poruszyć popularny ostatnimi czasy temat drewna w gitarze elektrycznej. Zwłaszcza, że Jacek B. wymienił drewno jako pierwszy element decydujący o wyborze gitary.


Bardzo bym prosił o RZETELNE zapoznanie się z artykułem, bo ja nie jestem jego autorem i też się z nim nie do końca zgadzam.
Ten artykuł ma 8 lat i wydaje mi się, że z biegiem lat i zwiększaniem doświadczeń, autor również trochę zmienił patrzenie na gitarę. Aż go zaraz wezwę.

greg_piotrovsky
Posty: 4
Rejestracja: 28 listopada 2016, 14:15 - pn

Re: [A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

Postautor: greg_piotrovsky » 28 listopada 2016, 22:48 - pn

Dzięki za odpowiedź.
Zapoznałem się dokładnie z artykułem, czekam na rzeczowe argumenty, które nie są poparte wiedzą 'jak powszechnie wiadomo' ;)

Awatar użytkownika
Jacek B.
ex Cooper
Posty: 7196
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 00:25 - wt

Re: [A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

Postautor: Jacek B. » 29 listopada 2016, 00:03 - wt

Zapoznanie się z artykułem miało na celu stwierdzenie, że nie ja jestem jego autorem.

Co do powszechnie wiadomych faktów - moim zdaniem drewno nie jest główną składową brzmieniową gitary (choć na przykład na kanale Strandberga można sobie zobaczyć jak wybrzmiewają różne kawałki drewna i widać tam różnicę na wykresach), ale IMO jest najważniejsze.

Dochodząc do finału Twojej wypowiedzi:

Wybierając gitarę, należy patrzeć na zastosowane przetworniki i precyzję wykonania, jakość elementów mechanicznych (mostek, klucze). Wiadomo, że wszystko można zmienić ale zawsze jest to jakiś dodatkowy wydatek. Jeżeli natomiast chodzi o drewno to o ile gitara nam się podoba i dobrze leży w dłoni, ma odpowiedni ciężar (jedni wolą ciężką, inni lekką) a także (albo nawet PRZEDE WSZYTKIM) dobrze brzmi to bierzmy ją! Nie należy patrzeć tylko na gitary klonowe, jeśli oczekujemy jasnego brzemienia czy na mahoniowe gdy oczekujemy ciemnego! Musi po prostu dobrze brzmieć, wyglądać i być wygodna.


Podobnie jak cały ten artykuł, rzuca ono światło dla początkujących - gitara musi brzmiec, wyglądąc i być wygodna.
Dla mnie gitara musi stroić. To jest najważniejsze. A żeby gitara stroiła, musi być dobrze zrobiona i z odpowiednich materiałów. A GŁÓWNYM materiałem do budowy gitary jest... DREWNO. I tu dochodzimy do finału, dlaczego jest ono tak ważne. Przetworniki można zmienić, osprzęt też, ale gdy drewno jest z dupy, miękkie, mokre albo wypaczone - dupes klopes.

I tyle.

ewolter
Posty: 3
Rejestracja: 18 stycznia 2010, 17:56 - pn

Re: [A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

Postautor: ewolter » 09 grudnia 2016, 01:13 - pt

greg_piotrovsky pisze:Ciekawy artykuł, natomiast chciałbym poruszyć popularny ostatnimi czasy temat drewna w gitarze elektrycznej.
Natomiast to jak powstaje dźwięk gitary elektrycznej, z punktu widzenia fizyki i elektroniki wyklucza wpływ rodzaju drewna na brzmienie gitary.
Co więcej, istnieją:
- rzetelne, naukowe badania dokumentujące brak wpływu drewna korpusu na elektryczne brzmienie gitary elektrycznej
(na przykład: http://stormriders.com/guitar/telecaste ... r_wood.pdf czy http://www.guitarsite.com/news/music_ne ... th-busted/)
- podwójne ślepe testy A/B wskazujące, że gitarzyści statystycznie zgadują ok. 50% próbek (czyli właśnie zgadują a nie słyszą)
(na przykład: https://www.youtube.com/watch?v=DyZcV8zlcSI co ciekawe, autor tego nagrania pierwotnie myślał, że drewno ma wpływ na brzmienie gitary ale po tych testach zmienił zdanie).


Nie odbierz tego jako atak ale moim zdaniem odnośnie tych "badań":
-To nie jest rzetelene opracowanie to jakiś artykuł na konferencje naukową studentów lub inne coś które wiem po sobie jak są recenzowane.
Drugi link nie ma żadnego naukowego potwierdzenia czy autora.
-W tym opracowaniu w wynikach widać różne charakterystyki dla różnych gatunków szczególnie struna G....
Skala jest od 30 do 100 db to na oko odchylają się czasem o min 5db od siebie charakterystyki :)) tak skrajnie tłumacząc weź sobie 5db na eq podbij coś lub wytnij.
Zwolennicy że drewno ma wpływ nie liczą na jakieś super ogromne zmiany w charakterystyce wystarczy niewiele:
https://www.youtube.com/watch?v=0Y_tyUjkkhA
-Jak chce się określić to co Pan w tym artykule to mi się pamięta że przydałaby się analiza modalna a nie jakiś mikrofon "specifications are unknown" na 12 progu przy określaniu brzmienia korpusu.
-Ślepe testy wykazują wpływ rodzaju lakieru na brzmienie w skrzypcach a co dopiero drewna w gitarze.
Tutaj:
http://www.forumakad.pl/archiwum/2006/1 ... graja.html przynajmniej jakiś prof. się pod tym podpisuje.


Mi się podoba podejście tego Pana do całej sprawy:
https://www.youtube.com/watch?v=sNzJjlV1TOA

greg_piotrovsky
Posty: 4
Rejestracja: 28 listopada 2016, 14:15 - pn

Re: [A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

Postautor: greg_piotrovsky » 04 stycznia 2017, 10:49 - śr

ewolter pisze:-Ślepe testy wykazują wpływ rodzaju lakieru na brzmienie w skrzypcach a co dopiero drewna w gitarze.
Tutaj:
http://www.forumakad.pl/archiwum/2006/1 ... graja.html przynajmniej jakiś prof. się pod tym podpisuje.


Tak na szybko - do reszty posta spróbuję się ustosunkować później. Skrzypce są instrumentem akustycznym, podobnie jak gitara klasyczna/akustyczna i tam oczywiście drewno czy lakier może mieć wpływ na brzmienie. Gitara elektrycza instrumentem akustycznym nie jest.
Na tym właśnie polega problem, że ludzie postrzegają gitarę elektryczną akustycznie podczas gdy pickupy nie są mikrofonami (a jeśli są to źle dla gitary).

greg_piotrovsky
Posty: 4
Rejestracja: 28 listopada 2016, 14:15 - pn

Re: [A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

Postautor: greg_piotrovsky » 04 stycznia 2017, 11:12 - śr

ewolter pisze:-W tym opracowaniu w wynikach widać różne charakterystyki dla różnych gatunków szczególnie struna G....
Skala jest od 30 do 100 db to na oko odchylają się czasem o min 5db od siebie charakterystyki :)) tak skrajnie tłumacząc weź sobie 5db na eq podbij coś lub wytnij.


Bardziej widać inną rzecz: znaczną różnicę w spektrum z nagrania mikrofonem, która nie przekłada się na nawet proporcjonalną różnicę w brzmieniu z pickupa. Zauważ, że przy wspomnianej strunie G różnica w nagraniu mikrofonowym dochodzi do 30 dB, co stanowi 30..50% sygnału podczas gdy to 5dB o którym wspominasz można uznać za błąd pomiarowy. Zauważ też, że kształt obu krzywych na wykresie z pickupu jest podobny - widać które częstotliwości są lepiej wzmacniane a które słabiej, widać podobną ilość składowych, natomiast w przypadku nagrania z mikrofonu, kształty już od siebie bardziej odbiegają - olcha daje wyraźnie więcej składowych a pewne częstotliwości są znacznie bardziej wzmacniane (np. okolice 1300Hz dla niskiego E czy 3700Hz dla A).

Co do mikrofonu - przy założeniu, ze jest to ten sam mikrofon, ustawiony w tym samym miejscu dla obu gitar jest to praktycznie bez znaczenia. Oczywiście, mikrofon może podbarwiać pewne częstotliwości ale dla obu gitar zrobi to tak samo więc porównać ze sobą te pomiary można jak najbardziej.

Awatar użytkownika
Jacek B.
ex Cooper
Posty: 7196
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 00:25 - wt

Re: [A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

Postautor: Jacek B. » 05 stycznia 2017, 22:26 - czw

greg_piotrovsky pisze:Gitara elektrycza instrumentem akustycznym nie jest.(...)


A co z gitarami elektrycznymi, ktore maja komory rezonansowe? One juz sa instrumentami akustycznymi i w nich nawet lakier ma wplyw na brzmienie, czy jeszcze nie? Gdzie jest granica instrumentu akustycznego? Ogolnie wesola dyskusja, ale jezeli chcesz mnie przekonac, ze majac dwie idntyczne gitary, jedna z klonowym gryfem i palisandrowa podstrunnica, a druga z mahoniowym gryfem i hebanowa podstrunnica i zagraja one tak samo - to bedziesz musial takie gitary kupic i mi wyslac zebym to nagr i porownal :)

teodozjan
Posty: 13
Rejestracja: 06 lutego 2016, 22:47 - sob

Re: [A] Na co zwrócić uwagę, kupując gitarę elektryczną? - H_a

Postautor: teodozjan » 06 stycznia 2017, 20:09 - pt

Jakie nie byłoby rozwiązanie odwiecznego sporu co do tego co ma jaki wpływ na brzmienie gitary osoba, która kupuje pierwszą gitarę nie powinna zaczynać wyboru od rodzaju drewna. Sam go kiedyś czytałem i szukałem koniecznie lipowej gitary. Teraz już wiem że osoba początkująca powinna wybrać układ przetworników, unikać tanich floydów (ale nie jak ognia i zacząć rozróżniać je od wiszącego tremolo bez sensu nazywanego jednostronnym) . Z resztą tekst pochodzi z czasów kiedy w taniej gitarze nie można było mieć P90 czy fenderowskiej mydelniczki ani nawet pomadki od danelectro. IMHO artkuł przedawnił się totalnie


Wróć do „Artykuły”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość