Akcja strun w gitarze klasycznej a rodzaj naciągu.

- gitary akustyczne i klasyczne
cienkun

Akcja strun w gitarze klasycznej a rodzaj naciągu.

Postautor: cienkun » 25 stycznia 2015, 15:12 - ndz

Witam serdecznie.
Mam pytanie odnośnie akcji strun w gitarze klasycznej, gdy mamy zamiar założyć struny soft tension.
Jestem początkującym "brzdękaczem" i nie mogę się nadziwić ile jest opinii w internecie co do akcji strun w klasyku. Jedni piszą że 4-5 mm na XII progu dla 6ej struny jest OK, inni że max 3,5 mm.
A więc jaka powinna być i czy w wypadku strun z miękkim naciągiem w istocie powinna być wyższa, aby uniknąć brzęczenia, obijania o progi?
Pozdrawiam.
Piotr

Awatar użytkownika
.rogaty
Sponsor

Re: Akcja strun w gitarze klasycznej a rodzaj naciągu.

Postautor: .rogaty » 25 stycznia 2015, 15:32 - ndz

Zależy od tego jak mocno grasz i jakie masz preferencje odnośnie brzmienia. Jeżeli atakujesz lekko, to możesz śmiało stosować struny o lekkim naciągu przy niskiej akcji, nie powinno się nic złego dziać, gitara nie powinna "brzęczeć" na progach. Jeżeli atakujesz mocniej, to może się okazać, że struny "brzęczą", ale co niektórzy uznają to za dodatkowy środek wyrazu. Dochodzi tutaj jeszcze taka sprawa jak wybrzmiewanie, choć mogę tylko zgadywać jak zachowa się gitara klasyczna. Ale na chłopski rozum: mniejszy naciąg=mniejsza siła wzbudzająca płytę wierzchnią=słabsza projekcja dźwięku. Rozwiązanie: podnieść akcję, co jednocześnie nieco zwiększy naciąg i znowu poprawi wybrzmiewanie. Musisz też pamiętać o tym, że zbyt wysoka akcja negatywnie wpłynie na to jak instrument stroi w pozycjach.
I'm like a mushroom in this company - kept in darkness and fed with shit.

RPA
Moderator

Postautor: RPA » 25 stycznia 2015, 16:16 - ndz

Ogółem standardem w klasykach jest duży naciąg (hard tension), lżejsze naciągi są do gitar 7/8 i mniejszych. Akurat w tym wypadku to raczej nie kwestia preferencji