Rynek pełen jest wszelakich kolumn, ceny najdroższych sięgają kilkunastu tysięcy, ale co zrobić, jeśli nie dysponujemy przeogromnym budżetem, a potrzebujemy nagłośnić swojego PODa?
Alto TS112A może spełnić nasze wymagania, dlaczego? O tym poniżej.
Zawsze myślałem, że specyfikacje gitar są długie, ale tutaj jest jeszcze więcej:
wzmacniacz: 400 W RMS; 800W peak (670W LF + 130 W HF);
głośniki niskotonowy: 12-calowy woofer z 2-calową cewką
głośnik wysokotonowy: neodymowy driver z cewką 1" oraz otworem wylotowym o średnicy 1"
wejścia: 2xMic/Line z niezależną kontrolą poziomu
wyjście XLR - wysyłka sygnału na dodatkowe głośniki
lekka, kolumna o podstawie trapezoidu z uchwytami
możliwość ustawienia na płaskiej powierzchni, na statywie lub podwieszenia
limiter z sygnalizacją LED
przycisk rozłączania masy
Contour on/off
szeroka dyspersja kątowa
zastosowanie frontalne oraz monitorowe
zaprojektowane w USA
pasmo przenoszenia: (-10dB): 54 Hz - 20 kHz
odpowiedź impulsowa: (+/- 3dB): 60 Hz - 19 kHz
skuteczność (max): 125 dB@ 1m (szczyt); 122 dB ciągłe
dyspersja: 80° x 100° x 60°
aktywny crossover: 2.5 kHz
kontrola sygnału wejściowego: Line/Mic
zasilanie: 100 - 240 VAC
kolumna kompatybilna z większością statywów (36mm średnica). Dwa boczne uchwyty oraz 4 zaczepy służące do podwieszenia kolumny
wymiary: 648mm x 383.8mm x 365mm
masa: 16 kg
Wygląd
Kolumna ma klasyczną budowę, zaokrąglony kształt prostopadłościanu, ścięty z tyłu umożliwiający położenie kolumny poziomo, zarówno całkiem na płasko jak i pod kątem. Od przodu metalowa siatka chroniąca dwa głośniki, 12 calowy potwór oraz 2 calowy neodymowy głośnik wysokotonowy. Po bokach kolumny znajdziemy dwie rączki umożliwiające przenoszenie jej, a jeszcze jeden znajduje się na górze. Oprócz możliwości ustawienia jej poziomo i pionowo, kolumna posiada otwór dzięki któremu możemy umieścić ją na statywie.
Z tyłu kolumny znajdziemy dwa wejście z regulacja głośności, wyjście XLR, przycisk contour oraz odłącznik masy. Poniżej widać wentylatorek. Na samym dole znajduje się wejście zasilania (110-240V) oraz włącznik.
Działanie
Obsługa urządzenia jest bardzo prosta. Wpinamy naszego PODa, Kempera czy Fractala w jedno z wejść, podgłaśniamy i możemy działać. Jeżeli występuję brumienie sieciowe - wyciskamy "ground", jeżeli potrzebujemy trochę podciąć sound - pomoże nam w tym przycisk contour. Jeżeli z kolumny zechcemy wyjść na kolejne urządzenia, przekazać sygnał do stoły mikserskiego czy też do kolejnej kolumny, pomoże nam w tym wyjście XLR. Zapomniałem wspomnieć, wejścia to tzw. gniazda combo, obsługują zarówno XLR jak i jack TRS.
Gramy
Tak samo jak w przypadku tańszych modeli wzmacniaczy gitarowych, nie możemy się spodziewać genialnej jakości i w 100 procentach idealnego brzmienia. Głośnik nie oddaje w 100 procentach dokładnie tego co chcielibyśmy usłyszeć. Sound jest delikatnie okrojony z wysokich tonów i mniej organiczny niż w przypadku drogich kolumn aktywnych. Oprócz korzystania z kolumny do nagłaśniania gitary na sali prób, równie dobrze sprawdzi się ona jako nagłośnienie wokalu, czy też całego zespołu, jeśli pokusimy się o drugą sztukę.
Kolumna sprawdzi się też w domu, choć jej rozmiary na to nie wskazują. Przy niskiej głośności znowuż stracimy troszkę górki, ale nie jest to tak straszne jak w przypadku wzmacniaczy lampowych.
Krótki test brzmieniowy na średniej głośności znajdziecie tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=ewSXDv3oqOw
Podsumowanie
Systemy FRFR podbijają świat, firmy prześcigają się we wszelakich rozwiązaniach, coraz droższych i niekoniecznie lepszych. Alto serwuje nam kolumnę, która zapewni nagłośnienie naszej gitarze, zostanie naszym monitorem scenicznym, nagłośni zespół, imprezę w remizie, a nawet pogramy na niej w domu. Czego chcieć więcej za niewiele ponad 1000 zł? Kawy za nas nie zrobi, ale jako stolik, czemu nie?

Kolumnę możesz znaleźć w sklepie musiccenter.pl.